Fråga om betalningsansvar, preskription och avbetalning

Hej! Jag undrar om en gammal skuld mina föräldrar har. Ett lån taget i slutet av 80-talet på 93.000. Efter många år med betalningar till PK-Banken, Nordbanken, Nordea och Lindorff ingick min mamma en avbetalningsplan med Lindorff som innebar att hon skulle betala 800:- i 66 mån, en stor del av kapitalskulden. Efter det skulle resterande lån med ränta avskrivas. Mamma gjorde en slutbetalning och 2010-11-09 och fick en bekräftelse som säger "Bekräftelse på avslutat ärende. Härmed bekräftas att ovanstående ärende är avslutat. Vi har därmed inga ytterligare krav gentemot dig i detta ärende" Ärendet rör samma lånenummer hos 4 olika instanser. PK-Banken, Nordbanken, Nordea och Lindorff. Problemet är nu att 2012-01-23 kommer ett brev till min pappa från Lindorff som säger att han har en skuld kvar. I detta brev hänvisar man till ett nytt nummer som nu kallas Akt-nr. Detta nummer finns inte sedan tidigare i några papper förutom på slutbetalningsbekräftelsen som mamma fick 2010. Nu menar alltså Lindorff att mamma betalat "sin del" av skulden. Mamma har dock aldrig haft för avsikt att dela upp detta lån för att enbart betala "sin del". Överenskommelsen gällde en avbetalning på ett gemensamt lån. Kan de göra så? Har de rätt att efter 1,5 år efter slutbetalning av lånet fortsätta att kräva pappa på "hans del"?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När man går in och tar ett gemensamt lån, utgår borgenären ifrån att gäldenärerna blir solidariskt betalningsansvariga dvs. "en för alla, alla för en". Innebörden med ett solidariskt betalningsansvar är att borgenären ska slippa jaga båda två om ena gäldenären inte kan betala sin del av skulden. Då jag saknar närmare information kring innehållet i avbetalningsplanen mellan din mor och banken, samt övriga lånevillkor i det ursprungliga låneavtalet, utgår jag ifrån att banken har uppfattat din far som förmögen att kunna betala sin del av skulden, varför de har delat upp återbetalningen. Således har din mor endast betalat av den överenskomna summan till borgenären.

Din mor har gjort upp en avbetalningsplan för sin del av skulden, vilket hon också har fullföljt. Din far å andra sidan har fortfarande ett betalningsansvar gentemot borgenären för sin del av skulden, varför borgenären har rätt att kräva in hans del.

Utifrån din mors avbetalningsplan, uppgår kapitalskulden inklusive eventuell ränta och amorteringskostnad till 52 800 skr, vilket innebär att resterande 40 200 skr kvar av den ursprungliga skulden å 93 000 skr ska återbetalas av din far.

Då en del av skulden är återbetald med anledning av en avbetalningsplan mellan banken och din mor, så har borgenären möjlighet att kräva in resterande belopp av skulden då skulden inte är preskriberad. Preskriptionstiden gällande din fars skuld avbröts 2012-01-23 i samband med att han mottog borgenärens betalningskrav på hans del av skulden. Således är han betalningsskyldig gentemot borgenären, och min rekommendation är att han söker komma överens om en avbetalningsplan med banken, då räntan tickar och slutsumman kan bli avsevärt högre ju längre tid man väntar med att betala.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Om du har följdfrågor i ärendet, eller andra juridiska frågor är du självklart välkommen att kontakta oss igen.

Bästa Hälsningar,

Essie MalkocRådgivare