FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt09/10/2016

Fråga om beskattning av gåva

Om en person i utlandet (ej eu-land) lånar ut pengar till mig och sedan efter några år efterskänker skulden. Vad händer då? Måste jag skatta för de pengar som jag ej återbetalt?

Om en person i utlandet (ej eu-land) skänker pengar till mig Vad händer då? Måste jag betala skatt för gåvan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Om personen i fråga lånat ut pengar till dig och därefter efterskänker skulden kommer du anses ha fått en gåva av personen motsvarande vad du ännu inte betalat på skulden. Då gåvor inte beskattas i Sverige behöver du inte betala någon skatt på gåvan i Sverige, se 8 kapitlet 2 § Inkomstskattelagen.

Då Lawline endast sysslar med svensk juridik (juridik som gäller i Sverige) kan jag tyvärr inte svara på frågan om du i en sådan situation skulle behöva betala gåvoskatt i landet där personen som lånat ut pengar till dig är bosatt.

Beträffande din fråga om vad som händer om personen i stället ger dig pengar så är svaret detsamma, det vill säga du kommer inte att beskattas för gåvan i Sverige men kan möjligen, beroende på lagstiftningen där personen som ger dig pengarna bor, bli beskattad för gåvan i landet där personen som ger dig pengarna bor.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare