Fråga om avtalstolkning gällande samäganderätt

Hej!

Jag äger till hälften en bil tillsammans med min fd svägerska. Hon står dock som ägare, men det finns sms kontakt samt en swish notering om att jag har fört över halva beloppet för bilen. I nuläget använder mitt ex bilen och han vägrar att betala tillbaka det beloppet som jag lagt ut för bilen eller lämna nycklarna och bilen. Han hävdar att det är hans syster som äger bilen då hon står som ägare. Finns det någon möjlighet att få juridisk hjälp i detta? Jag känner mig lurad och bedragen på mina pengar.

Vore tacksam för svar. Mvh Camilla Olsson

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Samäganderätt

Det rättsförhållande som du beskriver kallas samäganderätt och innebär att du och din svägerska äger en viss andel var i bilen, se 1 § Samägandelagen. Hur stor andel som du äger beror på hur stor del av insatsen som du betalade vid köpet.

Vem bilen står registrerad på saknar betydelse för frågan om du har rätt till din andel eller inte. Det räcker med att du kan bevisa att ni köpte bilen tillsammans och att din swishbetalning är hänförlig till inköpet av bilen, vilket du verkar kunna bevisa genom er sms-konversation.

Med detta sagt är det inte säkert att du har rätt att få tillbaka hela den summan som du från början betalade. Utan att veta hur längesen det var som ni köpte bilen och vilket skick bilen är i idag, vågar jag gissa på att bilen har gått ner i värde. Detta innebär att din andel i bilen också har minskat i värde.

Exempel: Låt oss säga att ni köpte bilen för 200 000 kr och betalade 100 000 kr var. Om bilen efter 1 år endast är värd 100 000 kr, har din andel minskat till 50 000 kr.

Tvångsförsäljning

Du kan inte utan samtycke från din svägerska tvinga henne att köpa ut din andel i bilen. Om ni inte kan komma överens om hur bilen ska förvaltas (brukas), kan du begära tvångsförsäljning av bilen för att få ut din andel, se 6 § Samägandelagen.

Få juridisk hjälp

Slutligen vill jag tipsa dig om att ta kontakt med vår juristbyrå på info@lawline.se för vidare hjälp. Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig en bit på vägen!

Carl Trolle OlsonRådgivare