Fråga om avsked och uppsägning
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Du kan inte bli avskedad (18 § LAS) för att du kommit för sent några gånger, för avsked (att få gå på dagen) krävs ett grovt åsidosättande av sina åligganden mot arbetsgivaren. Att komma för sent betraktas istället som misskötsel. Upprepad misskötsel kan ibland vara grund för uppsägning av personliga skäl (7 § LAS). I så fall krävs dock att det inte rör sig om s.k. ofrivillig misskötsel, som att någon är sjuk eller liknande. I ditt fall verkar det lite oklart vad din s.k. misskötsel beror på. Skulle den vara hänförlig till arbetsrelaterad stress kan det ses som sjukdom och då har din arbetsgivare ett ansvar att se över din arbetssituation innan en eventuell uppsägning kan sägas vara "sakligt grundad" såsom krävs. Mitt råd är att du kontaktar fackombudet på din arbetsplats om ni har ett sådant. I andra fall är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning