FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/03/2018

Fråga om att tända bengal i en marsch påväg till idrottsarena

Hej, får jag tända en bengal eller andra pyrotekniker i en fotbolls marsch, inte inne i arena. om jag inte utsätter någon för fara.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pyrotekniska varor får inte användas med hänsyn till tidpunkt, plats och andra omständigheter om det finns risk för skada på eller beaktansvärd olägenhet för person eller egendom, om man inte har tillstånd från Polismyndigheten. Denna regel går att finna i ordningslagens 3 kap. 7 §. Kraven är ganska lågt ställda då skada innebär såväl psykisk som fysisk skada. Att till exempel ett barn blir skrämt kan ses som en sådan psykisk skada. Det krävs inte heller att en skada faktiskt inträffar, utan endast att det finns en risk för skada. En kommun får dessutom enligt ordningslagens 3 kap. 9 § vid bemyndigande från regeringen införa ytterligare föreskrifter angående användandet av pyroteknik.

Det är alltså svårt att ge ett generellt svar då det inte finns en rikstäckande tydlig gränsdragning. I en marsch där det rör sig en mängd med andra personer så finns en risk för att sådan skada som lagen föreskriver kan uppkomma. Så troligtvis krävs ett tillstånd från Polismyndigheten vid ett sådant arrangemang. Mitt råd är att kontakta Polismyndigheten i den aktuella kommunen och fråga ifall ett tillstånd skulle krävas vid en sådan marsch.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare