Fråga om att driva in skuld från privatperson

Hej.

Kortfattat, privatperson skyldig mig 9000.

Lovar och lovar att betala men inget händer, nu ignorerar personen mig.

Kronofogden är kontaktad och dom försöker driva in. Men hon svarar inte på deras brev och delgivningsmännen får ej tag på henne.

Vad gör jag nu? Eller, vad kan man göra?

Stämning? Polisanmäla?

Vänliga hälsningar Adde

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om någon är skyldig en pengar och inte betalar är det rätt att man ska vända sig till Kronofogden. Då jag inte riktigt vet på vilket sätt du har haft kontakt med Kronofogden så tar jag det från början.

Det första du ska göra är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Det innebär att Kronofogden hjälper dig att fastställa skulden. Som ett bevis på att personen faktiskt är skyldig dig pengar. Kronofogden skickar då ett föreläggande till personen du vill få betalt av (svaranden), samt ett delgivningskvitto som personen ska skriva under och skicka tillbaka. Skulle Kronofogden inte få tag i personen så som du beskriver verkar ha hänt här så ska Kronofogden fråga om du själv vill delge svaranden. Du kan då själv delge svaranden, anlita ett delgivningsföretag eller kontakta polisen om hjälp. Du kan även innan Kronofogden erbjuder dig, ansöka om att få stå för delgivningen själv.

Efter att du har ansökt om betalningsföreläggande så kommer svaranden antingen betala dig, bestrida och säga att denne inte är skyldig dig pengar eller inte höra av sig alls.

Svaranden betalar - tvisten är löst. Du måste meddela Kronofogden om detta så ärendet kan läggas ned. Samma sak gäller om svaranden bara betalar en del av skulden, då måste du också meddela Kronofogden detta.

Svaranden bestrider - du får möjlighet att välja om du vill skriva av ärendet eller om det ska tas hand av om domstol. Ifall du vill att ärendet ska gå till domstol krävs att du betalar en avgift.

Svaranden hör inte av sig - Kronofogden meddelar ett utslag där svaranden förpliktas att betala dig vad den är skyldig. Även här kan svaranden då invända och ärendet går till domstol om du betalar avgiften. Har du ett utslag och/eller en dom på skulden så kan du ansöka om verkställighet hos Kronofogden. Kronofogden ger då svaranden en viss tid på sig att betala och om inte så sker så kommer svarandens ekonomi att undersökas efter utmätningsbara tillgångar.

Lättast är nog för dig att också kika på det jag beskrivit ovan på Kronofogdens hemsida där du även hittar de olika ansökningsblanketterna:

Ansökan om betalningsföreläggande

Ansökan om verkställighet

Partsdelgivning

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare