Fråga om arvtagare och giftorättsgods

Svärfar har 1/3 av en lantbruksfastighet.

Vem ärver nu vid hans dödsfall ? Svärmor eller/och min fru. Vad gäller giftorätten för svärmor?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du inte nämner något om testamente så utgår jag ifrån att något sådant inte finns.

Vid din svärfars död så ärver din svärmor ifall de var gifta, dvs. hans maka, ärvdabalken 3 kap. 1 §. Är de inte gifta så ärver bröstarvingarna, dvs barn, först. Skulle de inte vara gifta utan endast sambos finns det särskilda regler för vad som gäller. Sambor har ingen arvsrätt men det finns en skyddsregel som gör att sambor inte ska riskera att gå helt lottlösa vid bodelning, den så kallade "lilla basbeloppsregeln", 18 § 2 st SamboL.

Giftorätten som din svärfar och svärmor hade är den egendom som buntas ihop och delas lika (om gifta) vid bodelningen.

Var din svärfar och svärmor gifta så ärver din svärmor med fri förfoganderätt. Det betyder att hon får använda egendomen hur hon vill med begränsningen att hon inte får testamentera bort eller ge bort den hursomhelst. För vid hennes död kan arvingar ur första och andra arvsklassen, t.ex. din fru då ha rätt till efterarv från svärfar, ärvdabalken 3 kap. 2 §.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare