Fråga om arvsordning och skatteregler beträffande arv

Hej

Ett ex.

Jag och min son (25år) öppnar ett gemensamt kapital-konto där vi sätter in en summa på ex. 200 000 kr.

Senare, när jag dör, blir då hela summan på kontot automatiskt min sons? Blir det ändå arvsskatt på hela eller halva summan? (om arvsskatten har införts igen)

PS. Jag har inga andra barn o ingen fru.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken så är din närmaste arvinge din son. När du avlider kommer han således att ärva all din kvarlåtenskap, och detta utan att betala arvsskatt. Enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen är nämligen förvärv genom arv skattefria.

Hoppas du anser att jag besvarade din fråga, trots att det inte blev så omfattande. I annat fall är du välkommen att återkomma med frågor eller synpunkter i kommentarsfältet nedan.

Med vänlig hälsning,

Adam Karttunen BarkRådgivare