Fråga om arvsordning

Hej,

I december 2006 dog Sven i cancer. Han var gift med Ingrid och de hade fem barn. Precis innan hans död så erkände han att innan han träffade Ingrid så var han en annan kvinnas älskare och de fick tillsammans ett barn. Fast ingen visste att han var fadern till det barnet. Men nu på hans dödsbädd så berättade han det för sin familj och för barnet, mig. För mig blev detta såklart en chock och jag ville ha bevis för att det stämde. Så vi gjorde en faderskapsutredning och svaret var positivt, han var min pappa. När han dog så började jag även fundera på om jag har rätt att få ut någon del av Svens arv. Så då till frågan, har jag rätt att få ut något av Svens arv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av 2 kap. 1 § ärvdabalken framgår att du, tillsammans med Svens övriga barn, har rätt att ärva Sven.

Detta blev ett mycket kort svar och om du skulle ha ytterliga frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare