Fråga om arvsavstående

hej,

min svärfar har precis avlidit, min man har en bror som vill göra ett arvsavstående.

han är hos kronofogden o vill därför göra ett avstående av sitt arv efter sin pappa.

är detta lagligt att göra så?

om det går att göra sker detta då via bouppteckningen?

tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fråga om arvsavstående

En arvinge har rätt att avstå från sin rätt till arv både om arvet följer av ärvdabalken eller om det följer av testamente, (17 kap. 2 § ärvdabalken).

Vad innebär ett arvsavstående?

Ett arvsavstående innebär att en person som egentligen har rätt till arv enligt ärvdabalken eller testamente frivilligt avsäger sig rätten att ärva. Ett arvsavstående sker efter att arvlåtaren (din svärfar i detta fallet) gått bort. När en arvtagare (din mans bror i detta fallet) väljer att göra ett arvsavstående kommer arvet att fördelas som om arvtagaren avlidit och även detta görs i enlighet med reglerna om arvsrätt i ärvdabalken. T.ex. om din bror har barn kommer dessa att dela på din brors arv, eller om han inte har några barn kommer arvet gå dennes syskon, (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Formkrav för arvsavstående

För att ett arvsavstående ska vara giltigt krävs det att det ska göras skriftligt, det ska signeras av arvtagaren som vill avstå från sitt arv (din mans bror i detta fallet) och det ska ske efter att arvlåtaren gått bort. Det skriftliga arvsavståendet ska lämnas in senast i samband med att bouppteckningen registreras hos skatteverket, (17 kap. 2 § ärvdabalken).

Fråga om det är lagligt att göra arvsavstående för att undvika kronofogden

Det borde inte innebära några problem att göra ett arvsavstående även om din mans bror har skulder hos kronofogden. Det är dock mycket viktigt att ett arvsavstående sker innan arvet fördelas mellan arvingarna i samband med arvlåtarens död, man brukar kalla detta för arvskifte. Sker arvsavståendet efter arvskiftet kan det istället betraktas som en gåva vilket innebär att kronofogden har en möjlighet att begära att gåvan ska återgå till din mans bror och den kan sedan utmätas.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Hampus LagerquistRådgivare