Fråga om årsmötesprotokoll och sekretess i en ideell förening

Detta gäller en ideell förening och dess årsmötesprotokoll. I årsmötet diskuterades om en medlem vars ohälsa har medfört en viss problematik för föreningen. I årsmötesprotokollet har styrelsen infört censur i den del som rör denna i kraft av sekretess, därför kan andra medlemmar inte ta del av årsmötesprotokollet i sin helhet. Styrelsen påstår att en enskild medlems hälsa är ett känsligt område och därför är detta nödvändigt. Årsmötesprotokollet är upplagd på nätet men inte öppen för tredje part; protokollet är tillgängligt enbart för medlemmarna genom lösenord som är personligt, dvs varje medlem har olika lösenord som beviljas av föreningens ansvariga. I denna förening finns ingen offentlighetsprincip; det står inget om sekretess i stadgarna heller. Min fråga är: är detta handlade av styrelsen korrekt? Har styrelsen skyldighet att behandla ämnet med sekretess som påstås? Föreningen har aldrig tidigare haft något "sekretessbelagt ärende" (citatet hämtas från styrelsens mail till medlemmarna), har av tradition varit mycket öppen mellan medlemmar samt mellan medlemmar och styrelse. Den enda paragrafen i stadgarna som styrelsen hänvisar till som grund för detta förfarande har varit att föreningens ändamål är bl. a. att främja medlemmarnas sociala intressen.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Idella föreningar lyder inte under någon egen särskild lag som t.ex. aktiebolag. Ideella föreningar styrs av dess stadgar, stadgar som föreningen själva har satt upp i enlighet med föreningsfriheten. Föreningsfriheten är grundlagsskyddad, 2 kap 1 § regeringsformen. Stadgarna fungerar som ett slags avtal mellan föreningen och medlemmarna.

En ideell förening behöver inte följa någon lagstadgad offentlighetsprincip, den offentlighetsprincip som finns gäller myndigheter och inte enskilda föreningar. Det står alltså föreningen själv att välja ifall man vill hålla sina protokoll offentliga eller inte. Styrelsen har oftast enligt stadgarna som uppgift att främja föreningens intressen. Att inte låta allt i ett protokoll vara offentligt kan vara för att skydda föreningens intresse och ändamål. Du nämner även en paragraf i stadgarna om att främja medlemmarnas sociala intressen. Finns det ingen motstridig paragraf i stadgarna om att årsmötesprotokollet ska vara tillgängligt för medlemmar utan censur så anser jag inte att styrelsen har agerat felaktigt här. Det är inte helt ovanligt att man döljer känslig information i det protokollet som man senare gör offentligt för medlemmar eller allmänheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare