Fråga om annan kan upprätta bouppteckning

Om man avsäger sig arvsrätt och boet inte har tillgångar mer än 20000 på konto, kan man få kommunen att göra en bouppteckning skulderna är över 200 000 kr?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Den som har i ansvar att göra en bouppteckning är främst den person som tar hand om den avlidnes kvarlåtenskap. Om du avsäger din arvsrätt kommer ansvaret att upprätta bouppteckningen falla till övriga dödsbodelägare. Finns inga dödsbodelägare är det den som tar egendomen som har ansvaret att upprätta en bouppteckning. Avsäger du din arvsrätt kan du ansöka hos socialnämnden i den kommun som den avlidne hade sin hemvist i att en dödsboanmälan görs istället för en bouppteckning. En dödsboanmälan kan göras om den avlidne endast hade begränsade tillgångar som endast kommer att täcka begravningskostnader och andra kostnader i anslutning till dödsfallet. Kommuner företar annars inte bouppteckningar efter någon som avlidit det är främst dödsbodelägare som upprättar sådana.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare