Fråga om andrahandsuthyrning och betalningsanmärkning

Hej, har en vän med betalningsanmärkning som behöver flytta pga destruktivt förhållande, tyvärr blir hen nekad lägenhet pga anmärkningen. Vad jag förstår kommer anmärkningen ligga kvar minst tre år vilket gör situationen ohållbar... Nu undrar jag om jag som bor i bostadsätt har möjlighet att hyra en lägenhet i mitt namn och låta hen bo där fast att jag bor kvar i min bostadsrätt? Skulle det räknas som att hyra ut i andra hand? Kan jag ha en hyreslägenhet utan att ändra min adress dit?

Min vän arbetar, dock inte fast jobb, jag är beredd att hjälpa till med hyra om det skulle behövas (antar att ansvar för att hyra blir betald ligger på mig i så fall?)

Kanske ovanlig fråga, hittar inga svar när jag googlar, hoppas ni kan hjälpa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i 12 kap. jordabalken, även kallad hyreslagen. Jag kommer därför främst att utgå från den lagen i mitt svar till dig.

Först och främst kan nämnas att din väns betalningsanmärkning får finnas kvar i högst tre år efter den dag då anmärkningen tillkom, sedan måste betalningsanmärkningen gallras (8 § andra stycket kreditupplysningslag (1973:1173)).

Ett borgensåtagande kan vara ett alternativ

Uthyrningsvillkoren skiljer sig mellan olika hyresvärdar. Vissa hyresvärdar ställer krav på att hyresgästen ska vara helt fri från betalningsanmärkningar, andra ställer krav på att hyresgästen t.ex. max får ha 25 000 kr i skulder hos Kronofogdemyndigheten och vissa ställer inga ekonomiska krav alls. En del hyresvärdar kan också tänka sig (uttryckligen i uthyrningsvillkoren på deras hemsida eller om man själv föreslår det) godta ett borgensåtagande från en person med god ekonomi och utmätningsbara tillgångar. Eftersom du uppger att du är beredd att hjälpa till med din väns hyra och din ekonomi förefaller vara god låter borgen som ett tänkbart alternativ här. Du skulle därför kunna höra av dig till en tilltänkt hyresvärd och berätta om läget och meddela att du är beredd att ingå ett borgensåtagande för att säkra din väns hyresbetalningar. Om hyresvärden skulle gå med på detta vill hyresvärdar oftast att du ingår en proprieborgen (10 kap. 9 § handelsbalken). Vad det innebär är att du ansvarar för din väns betalningsförpliktelser enligt hyreskontraktet såsom om skulden hade varit din egen. Hyresvärden kan därför vända sig direkt till dig med krav på betalning när en hyresfaktura har förfallit. Du bör därför fundera noggrant om du vill ta den risken först. Ibland brukar man brukar säga "att gå i borgen är att gå i sorgen", även fast du såklart i ett sådant läge kan kräva tillbaka det du har betalat till hyresvärden av din vän (regressrätt).

Frågan om du får hyra en lägenheten som du sedan upplåter till din vän

Precis som du befarade räknas denna situation som en andrahandsuthyrning. Det är du som står på hyreskontraktet och är förstahandshyresgäst, och om du vill hyra ut hyresrätten i andra hand till din vän krävs hyresvärdens godkännande eller hyresnämndens tillstånd (12 kap. 39-40 §§ jordabalken). Med allra största sannolikhet hade inte ett godkännande eller tillstånd lämnats här (se 12 kap. 40 § andra stycket jordabalken för att se då tillstånd till andrahandsuthyrning ska lämnas av hyresnämnden). Om du ändå skulle hyra lägenheten och upplåta den till din vän utan behövligt samtycke eller tillstånd föreligger det en olovlig andrahandsuthyrning som innebär att hyresrätten förverkad och hyresvärden är därför berättigad att omedelbart säga upp hyresavtalet utan uppsägningstid (12 kap. 42 § punkt tre jordabalken). Det kan i sammanhanget vara värt att nämna att det också finns ett krav på att man bor i den hyresrätt man hyr, antingen permanent eller som nödvändig komplementbostad (såvida inte en lovlig andrahandsuthyrning föreligger). Förblir du folkbokförd på din nuvarande adress och väljer att inte skriva dig på hyresrättens adress presumeras/antas du inte bo i hyresrätten permanent (RH 2003:60), vilket såklart gör det enklare för hyresvärden att ingripa mot den olovliga andrahandsuthyrningen, säga upp hyresavtalet och avhysa din vän. Du är också tvungen att vara folkbokförd där du bor (6 § folkbokföringslagen). Och i lagens mening han anses du bo där du regelmässigt tillbringar din dygnsvila (7 § folkbokföringslagen). Följer man inte detta riskerar man straffansvar för folkbokföringsbrott (42 § folkbokföringslagen).

Slutligen vill jag bara säga att din fråga inte alls är ovanlig! Hoppas att du fick svar på din fråga, om det kvarstår några frågetecken är du mer än välkommen att ställa en ytterligare fråga.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare