FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/03/2023

Fråga om äktenskapsförordets täthet

Vill detta vara ett vattentätt äktenskapsförord: Allt vi ägt och fått före äktenskapet, och allt vi har fått hittills och kommer att få och ta emot i framtiden under äktenskapet ska vara enskild egendom och inte tas med i en bodelning. Fastigheten med fastighetsbeteckning: Trollhättan XXXXX X, med adress XXXXXXXX XX, XXXXX XXXXXXXX Står XXXX XXXXXX som ägare på och ska vara hans enskilde egendom. Pengar som XXXX XXXXXX har fått i gåva av sin far, och i framtiden kommer att få i gåva eller arv, ska också vara hans enskilde egendom och inte tas med i en bodelning (Gåvobrev av mottagna pengar enskild egendom har skrivits). 1. All egendom som pengar, gåvor och arv ska vara enskild egendom och inte tas med i en bodelning. 2. Även avkastning och ränta på den enskilda egendomen ska vara enskild egendom och ska inte heller delas vid en bodelning. 3. Även vad som träder istället (surrogat) för den enskilda egendomen ska utgöra enskild egendom och inte heller delas vid en bodelning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Som ni redan vet så ska som huvudregel allt giftorättsgods med i bodelningen enligt 10 kap 1§ äktenskapsbalken.  Men genom ert äktenskapsförord så kan ni bestämma att ta bort giftorättsgods och göra det till enskild egendom som då inte kommer delas i bodelningen (se 10 kap 4§ st 1 äktenskapsbalken). Ni kan även välja att sedan lägga tillbaka enskild egendom till bodelningen om ni skulle ändra er när det väl är dags, detta regleras i 10 kap 4§ 2st äktenskapsbalken. Jag skulle säga att ni har skrivit ett bra äktenskapsförord, men personligen föredrar jag en lista på egendom som ska bli respektives enskilda - bara för tydlighetens skull. Jag skulle också rekommendera er att spara kvitton och andra "bevis" för att sedan kunna avgöra vem som är ägaren till egendomen.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare