FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp30/05/2022

Fråga om advokater

Hej! Får man ha flera advokater i ett mål? Varför har vissa en och andra tre? Hur många får man ha? Och vad är anledningen till att man får flera? Får man betala dom själv? Tack. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av (21 kap. 3 § rättegångsbalken) framgår att den tilltalade alternativt misstänkte har rätt att anlita en försvarare som biträde. Enligt andra stycket utses försvararen av den tilltalade. Denne bör enligt förarbetena själv sörja för sitt försvar och utse försvarare. En försvarare som anlitas av den misstänkte och betalas av denne kallas privat försvarare. När försvararen förordnas av domstolen är denne en offentlig försvarare. I de flesta fall har den misstänkte dock inga synpunkter på vilken advokat som ska förordnas till försvarare för honom eller henne och i sådant fall gör domstolen det. Den offentliga försvararen erhåller ersättning av allmänna medel.

Enligt (21 kap. 3 a § rättegångsbalken) ska en offentlig försvarare förordnas om den misstänkte är anhållen eller häktad, eller om han eller hon begär det. Offentlig försvarare ska också på begäran förordnas för den som är misstänkt för ett brott för vilket det inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader. Offentliga försvarare ska därutöver förordnas

  1. om den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen om brottet,
  2. om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som ska väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening, eller
  3. om det i övrigt finns särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör.

I tredje stycket sägs att om den misstänkte biträds av försvarare som han eller hon själv har utsett, ska det inte förordnas någon offentlig försvarare vid sidan av denne. Offentlig försvarare ska dock förordnas om det finns synnerliga skäl.

I exempelvis (Allra härvan) godkände Stockholms tingsrätt dubbla advokater till de misstänkta på grund av processens omfattning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare