FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/06/2024

Fråga kring vad som kan tänkas ingå i en bodelning mellan samboende

Sambodelning inga skriva avtal finns, vi har bott ihop i 7 år 1. Huset köptes tillsammans sambon betalade merparten, jag stått för allt arbete. Renoverat två hus och byggt en ny atelje. Är delningsförhållandena 50/50? . Sambon ärvde några möbler utan skriftligt förbehåll för ett år sedan. Ingår de i delningen? 2. Vi installerade solceller 6 månader innan separationen som en parten betalade. Delas även detta 50/50? 3. Har fotografering som hobby, min sambo har alltid utan restriktioner fått använda min utrustning. Köpte 2 nya kameror och optik för ett år sedan. Har kvitto och betalt med egna medel. Sambon hävdar att de ska ingå i delningen, jag anser att de inte ska göra det. Vad gäller? 4. Mina maskiner och verktyg som är kvar efter jag lagt ner mitt företag anser sambon ska ingå i delningen. De verktyg och maskiner som har anskaffats senare har jag bekostat. Ingår de i delningen? 5. Har haft sömnad som hobby under en tid, köpte, för egna pengar symaskiner. Ingår de i delningen? 6. Sambon har använt min dator för att lagra sina bilder på. Kan hon kräva/har rätt att få ut bilderna? 7. Sambon ärvde gamla kameror, filmer och negativ efter sin far utan skriftligt förbehåll. Ingår de i delningen? 8. En taklampa som inte är fast monterad mot underlaget, den häger fritt. Anslutningen är in i plint (inte stickkontakt) Ingår den i bodelningen eller är den att räkna som fast installation? MVH Jan Stalfors

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av sambolagen (SamboL), jordabalken (JB) och upphovsrättslagen (URL)

1. Vad gäller för huset och möblerna?

Huset (även kallat bostad enligt lagen) och möblerna (även kallat bohag enligt lagen) är samboegendom då de har förvärvats för gemensam användning (3§, och 6§ SamboL).

Oavsett om sambon ärvde möblerna, så används de nu för gemensam användning. Dessutom gjordes inget skriftligt förbehåll enligt 4§ 1st 3p SamboL. De ska därför anses vara samboegendom.

Samboegendom ska ingå i bodelningen, så ja, delningsförhållandet är 50/50 (8§ och 12-14§ SamboL).

2. Vad gäller för solcellerna?

Fast egendom är innefattar sådana föremål som huset blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk (1:1, 2:1 och 2:2 JB)

Stadigvarande bruk innebär att det skall finnas ett objektivt ändamålssamband mellan föremålet och byggnaden. Föremålet ska med andra ord vara till nytta oavsett vem som äger fastigheten (se prop. 1966:24 s. 61.).

Solcellerna är föremål som blivit försedda till huset. Solcellerna omvandlar solljus till elektricitet för huset, vilket innebär att det föreligger ett objektivt ändamålssamband mellan föremålet och byggnaden.

Min bedömning är att solcellerna är ett fastighetstillbehör som tillhör huset och därmed fast egendom (1:1, 2:1 och 2:2 JB).

Fast egendom är att betrakta som sambors gemensamma bostad (5§ 1st 1p SamboL), vilket medför att det är samboegendom (3§ SamboL). Samboegendom ska ingå i bodelningen, så ja, delningsförhållandet är 50/50 (8§ och 12-14§ SamboL).

3. Vad gäller för de två kamerorna och optik?

Min bedömning är att de två kamerorna och tillhörande optik är egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål, och ska därför inte anses vara samboegendom (7§ SamboL).

Därmed skall kamerorna och optiken inte ingå i bodelningen (8§ SamboL).

4. Vad gäller för maskinerna och verktygen som du använde i ditt företag?

Utifrån din förklaring så tolkar jag det som att du uteslutande har använt maskinerna och verktygen i ditt företag. Eftersom du uteslutande använt dessa ska det inte anses vara ert gemensamma bohag, och därmed inte heller ingå i bodelningen (6§ SamboL, 3§ SamboL och 8§ SamboL).

5. Vad gäller för symaskinerna?

Utifrån din förklaring tänker jag samma som för maskinerna och verktygen, du har uteslutande använt symaskinerna. Eftersom du uteslutande använt dessa ska det inte anses vara ert gemensamma bohag, och därmed inte heller ingå i bodelningen (6§ SamboL, 3§ SamboL och 8§ SamboL). Dessutom använder du symaskinerna huvudsakligen för fritidsändamål, vilket också ger stöd till att det inte är att betrakta som gemensamt bohag, och därmed inte ska ingå i bodelningen (och 8§ SamboL).

6. Har sambon rätt till bilderna som lagrats på din dator?

Ja, sambon har rätt till bilderna. Sambon kan ha rätt till bilderna genom att de anses uppnå verkshöjden för upphovsrätt (viss nivå av särprägel eller originalitet, 1§ URL). Även om bilderna inte uppnår verkshöjden så har sambon rättigheter kopplat till bilderna enligt 49a§ URL.

Därmed kan sambon kräva att få tillgång till bilderna.

7. Vad gäller för de gamla kamerorna, filmerna och negativ?

Gamla kamerorna

Min bedömning är att de gamla kamerorna är egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål, och ska därför inte anses vara samboegendom (7§ SamboL). Därmed skall gamla kamerorna inte ingå i bodelningen (8§ SamboL).

Filmerna och negativ

Jag tolkar det som att filmerna och negativ är filmat med de gamla kamerorna. Dessa är inte inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet, utan är egendom som sambon bara ägert. Min bedömning är därför att det inte är att betrakta som sambors gemensamma bohag (6§ SamboL) och därmed inte samboegendom (3§ SamboL). Därmed ska filmerna och negativ inte ingå i bodelningen (8§ SamboL).

8. Vad gäller för taklampan?

Taklampan är inte monterad vilket innebär att den är inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet, sådant lösöre är att betrakta som sambors gemensamma bohag (6§ SamboL). Sambors gemensamma bohag är att betrakta som samboegendom, och ska därmed ingå i bodelningen (8§ SamboL).

Samboegendom ska ingå i bodelningen, så ja, delningsförhållandet är 50/50 (8§ och 12-14§ SamboL).

Sammanfattning

Följande ska ingå i bodelningen:

  • Huset och möblerna
  • Solcellerna
  • Taklampan

Följande ska inte ingå i bodelningen:

  • Två kamerorna och optik
  • Maskinerna och verktygen
  • Symaskinerna
  • Gamla kamerorna, filmerna och negativ

Sambon kan kräva att få tillgång till bilderna som är lagrade på din dator.

Ytterligare hjälp

Om du behöver mer hjälp kan du alltid ställa fler frågor till oss eller boka tid med en av våra jurister på Lawline (se länk).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare