FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev08/08/2017

Fråga kring att upprätta skuldebrev

Hej. Hur ska man formulera ett enkelt avtal som klargör följande?

Vi har hjälpt vår dotter att finansiera en bostadsrättslägenhet genom egen insats samt upptagande av lån. Hon står dock som bostadsrättsinnehavare enligt köpekontrakt och medlemskap i bostadsrättsföreningen.

Vi vill upprätta ett avtal som klargör att det i förhållandet mellan vår dotter och oss är vi föräldrar som äger lägenheten så att det inte råder nån tvekan. Dottern ska bo i lägenheten under sina studier. Vi har två barn till och det får Inte uppstå en situation där berörd dotter kan hävda att hon äger lägenheten i förhållande till oss t ex om det skulle hända oss något som innebär att arv efter oss ska fördelas mellan våra barn. Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Att skriva ett skuldebrev är ett bra alternativ i det här fallet. Visserligen går det att författa ett sådant själv, men eftersom att det rör sig om mycket pengar i det här fallet råder jag dig att vända dig till en juristbyrå för att få hjälp med all formalia kring skuldebrevet.

Skicka gärna en förfrågan till info@lawline.se så kan vi hjälpa dig med detta.

Hoppas du fått svar på din fråga. Ha en fortsatt trevlig sommar.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare