FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/04/2022

Fråga belastningsregister och möjligheten att få göra militärtjänstgöring

Jag riskerar att behöva betala böter för ett bedrägeri jag begick på någon tusenlapp. Jag erkände direkt och polisen jag pratade med sa att det möjligen kommer bli ett strafföreläggande så jag får en prick i registret. Jag är 17 år och undrar om pricken är helt försvunnen efter den gallras, eller om det kan synas när jag eventuellt söker jobb senare i livet (efter den gallrats), samt om jag fortfarande får mönstra (blev accepterad till mönstring innan brottet).

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av (3 § 1 p. lagen om belastningsregister) framgår att registret ska innehålla uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott. I (17 § p. 9 lagen om belastningsregistret) sägs att böter gallras fem år efter domen, beslut eller godkännande av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot. Det innebär att uppgifterna gallras när du är 22 år gammal och kommer inte finnas tillgängliga senare i livet om du söker jobb.

Beträffande möjligheten att ansöka till försvarsmakten finns riktlinjer i (försvarsmaktens handbok om säkerhetstjänst och säkerhetsprövning) om hur man bedömer vissa typer av säkerhetsfrågor. Det står bl.a. på s. 36 att försvarsmaktens grundinställning är att inte rekrytera personer med brottslig belastning under de senaste fem åren. Samtidigt säger man att en allmän bedömning av informationen alltid ska göras med stöd av vägledningen i handboken. Av det jag läste förstår jag det som att de bl.a. kommer göra en helhetsbedömning av dig som person och utifrån det som framkommit värdera om du är lämplig att delta i verksamhet inom Försvarsmakten.

I lämplighetsbedömningen kommer Försvarsmakten även titta på om brottet inträffade nyligen eller om det var för ett antal år sedan. Om problemet ligger nära i tiden menar de att du som person fortfarande kan vara negativt påverkad. Om det handlar om ett gammalt problem måste Försvarsmakten klarlägga om du har dragit lärdom av det inträffade eller skulle kunna hamna i samma situation igen. Det viktiga för dem är att de ska kunna bilda sig en uppfattning om dig som person och se huruvida beteendet är oförenligt med säkerhetsskyddslagens intentioner.

En annan aspekt de kommer titta på är hur gammal du var då brottet begicks. De menar att händelser som kan härledas ur “ungdomligt oförstånd” i vissa fall kan bedömas som mer försvarligt. En ungdom har inte i lika hög grad som en vuxen full förståelse för konsekvenserna av sitt eget handlande. I samtliga fall kommer de dock att göra en noggrann bedömning av dig och se om du har mognat och förstått allvaret i det som inträffat.

Jag ska ärligt talat säga att jag inte vet hur de ställer sig till bedrägerier av ringa betydelse. Enligt mig bör man dock på ett allmänt plan visa på större förståelse för ungdomar som begått brottsliga gärningar. Ungdomar har bl.a. outvecklad ansvarsförmåga vilket innebär att vuxna bör visa på större tolerans och förståelse för ungdomars mognadsprocess. Denna mognadsprocess innebär ofta testande av gränser vilket innebär att många ungdomar ofrånkomligt kommer begå dumheter.

Om du under intervjun visar på ett moget förhållningssätt till det inträffade och tar fullt ansvar för vad du har gjort bör det i min mening tala till din fördel. Säg att du är ångerfull över det som inträffat, att du har full förståelse för att det du gjorde var fel och att du har tagit lärdom av det. Dessutom intygar du att det var en engångsföreteelse som inte kommer inträffa igen och att du hoppas att du trots ditt misstag kan ges en möjlighet att få vara en del av Försvarsmakten, eftersom det är något du verkligen sett fram emot.

Säger du det på ett autentiskt (trovärdigt) sätt tror jag att du har goda chanser att få göra militärtjänstgöring. Lycka till!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare