Fråga angående köp av bostadsrätt tillsammans med vänner.

Hej, På grund av de extremt höga priserna i Stockholm är det 4 stycken vänner (unga men med fasta anställningar) som fundera på att tillsammans köpa en bostadsrätt men där bara två av de kommer att bo. Finns det några lagliga hinder?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp av bostadsrätt
Det finns inget lagligt hinder att köpa en bostadsrätt ihop som kompisar, men när man köper en bostadsrätt så innebär det att man blir delägare i en bostadsrättsförening. Det innebär att innan köpet går igenom så måste bostadsrättsföreningen godkänna en som köpare. De flesta bostadsrättsföreningar har som regel att man måste flytta in i bostadsrätten som köpare, annars kommer de inte godkänna er. Det betyder alltså för er att bostadsrättsföreningen har rätt att neka er som köpare eftersom att endast två av er avser att bosätta sig i bostadsrätten. Förutsättningarna är självklart inte likadana i alla bostadsrättsföreningar, men det kan vara bra att kolla upp föreningens regler innan ni lägger ett bud på en bostadsrätt.

Lycka till med allt!

Vänligen

Elin GustavssonRådgivare