Fråga angående kameraövervakning utan min kännedom vid vistelse i vänners bostad

Jag lånade mina vänners hus då de själva var bortresta.

Nu har det framkommit att de filmat mig inne i huset och på deras terass på framsidan med övervakningskamera.

Jag hade ingen aning om att övervakningskamera fanns (uppenbart påslagen) i huset.

Vet inte var i huset de filmat, hur mycket de filmat etc. Har inte fått se filmerna/fotona.

Är detta verkligen lagligt?

Känner mig kränkt och övervakad.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör kameraövervakning och regleras i Kamerabevakningslag (2018:1200)

I lagens 5 § anges undantag när lagen inte är tillämplig. Undantag gäller kameraövervakning som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hens hushåll. I dessa fall tillämpas alltså inte lagen och man behöver inte ansöka om tillstånd för att sätta upp kameror. Man kan alltså som privatperson enligt undantaget ha rätt att sätta upp kameror i sin bostad (inkluderande terassen, se prop. 2017/18:231 s 139) under förutsättning att kamerorna endast fångar upp det som sker i bostaden och på tomten. Skyltning angående att kameraövervakning finns i hushållet behöver inte heller sättas upp i detta fall p.g.a undantaget från kamerabevakningslagen.

Om du vistats i bostaden och inte samtyckt till övervakning kan däremot kränkande fotografering (4:6a BrB) aktualiseras. Så kan fallet vara om övervakning skett inomhus med tekniskt hjälpmedel utan samtycke samt i hemlighet. Ansvar ska dock inte utdömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig. Syftet med en fast installerad övervakningskamera torde i regel vara säkerhetsskäl och inte integritetskränkande skäl. Däremot är min bedömning att omständigheten att du inte får tillgång till övervakningsfilmen kan indikera att övervakningen kan anses skett i integritetskränkande syfte.

Mitt råd är att du först och främst vänder dig till individerna som äger huset och förklarar att du känner dig kränkt över att du blivit filmat utan din vetskap. Förhoppningsvis kan detta leda till att ni får tillgång till filmen och om kränkande innehåll finns att du får lov att radera filmen. Om du inte får lov att göra ovanstående finns möjligheten att polisanmäla händelsen kopplat till brottet kränkande fotografering. Om åklagare anser att bevisläget är tillräckligt gott kan det leda till åtal och i förlängningen rättegång som vid gynnsamt utfall b.la kan rendera i skadestånd för din del.

Joakim SynnergrenRådgivare