Fotografering av min tomt

Tack men min fråga är att personer som befinner sig på vår tomt och fotograferar vårt hus mm. Vi har en fastighet intill havet där vi har tomt ner till vattnet. Vi kan inte hindra personer att passera det är solklart men när personer står på vår tomt ca 10 meter från huset och fotograferar är detta ok?. Vi äger marken, de befinner sig på vår tomt utritat av kommunen. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är inte olagligt att utanför tomtgränsen ta foton, däremot när personer går in på din tomt kan det röra sig om ett hemfridsbrott i enlighet med 4:6 BrB. Detta om personen olovligen tränger sig in eller om exempelvis en gäst stannar kvar på din tomt efter tillsägelse om att lämna.

För att det ska röra sig om kränkande fotografering i enlighet med 4:6 a BrB krävs att ett tekniskt hjälpmedel används (ex en mobil), att gärningen sker i olovligen och i hemlighet samt att denna fotografering sker inomhus.

Att fotograferingen sker utomhus gör därmed att bestämmelsen om kränkande fotografering inte blir applicerbar. Däremot kan fotograferingen anses som ett hemfridsbrott. Här skulle jag rekommendera dig att i första hand säga till personerna som fotograferar att de ska lämna tomten och vid behov polisanmäla händelsen.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare