FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/11/2018

Fotografera och filma andra människor?

Hej.

Jag är otroligt nyfiken på villa svenska lagar som gäller vid publik fotografering/filmning.

Jag har sett en "våg" av folk i USA som testar deras sk. 1st amendment genom att gå ut och fota o filma myndigheter o personal då det är dom - folket - som genom skatter betalar myndighetsfolkets lön o således har rätt att se vart pengarna går.

Hur fungerar det i Sverige?

Tacksam för utförligt svar då jag själv funderar på att testa detta i Sverige. Förutsatt att jag då ej bryter mot någon lag.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottsbalkens bestämmelser

Ofredande regleras i 4 kap. 7 § BrB och omfattar hänsynslösa beteenden som riktas mot en eller flera bestämda personer och som för dessa personer innebär en kännbar fridskränkning (detta är ett ganska högt rekvisit). I dagsläget finns också ett krav på omedelbarhet för att det hänsynslösa beteendet ska kunna utgöra ett ofredande. Med omedelbarhet menas att personen som handlingen riktas mot ska uppfatta handlingen medan den sker. Domstolen menar i dagsläget att man inte kan bli ofredad av någonting man inte känner till. Är du inte medveten om handlingen någon gång när den sker kan du heller inte anses ha blivit ofredad av den.

Kränkande fotografering regleras i 4 kap. 6a § BrB som är en ganska snäv bestämmelse som omfattar hemlig fotografering på vissa specifika platser. För straffansvar krävs att bildupptagningen görs i smyg och riktas mot person som befinner sig på någon av de i lagtexten särskilt angivna platserna. Platserna är inomhus i en bostad, på en toalett, i ett omklädningsrum eller i ett annat liknande utrymme. Bostad omfattar platser där någon stadigvarande bor eller plats där någon bor tillfälligt som exempelvis tält eller hotell. Det krävs inte att personen som fotograferas ska befinna sig i sin egen bostad, utan även fotografering av en person i någon annans bostad omfattas av bestämmelsen. Med annat liknande utrymme avses exempelvis provhytter, duschrum eller bastu. Det vill säga utrymmen som är avsedda för mycket privata förhållanden. Fotograferingen behöver inte ha skett inne i bostaden eller utrymmet utan fotot kan ha tagits utifrån.

Så svaret på din fråga är att så länge fotograferingen inte är att anse som ett ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB eller omfattas av bestämmelsen kränkande fotografering 4 kap. 6a § BrB, är det i nuläget, enligt dessa bestämmelser, inte otillåtet att fotografera på allmän plats, även om andra människor uppfångas på bilden.

GDPR

Även GDPR bör uppmärksammas. Kortfattat kan det nämnas, att hör någon fotograferad person av sig bör fotografen radera bilden. Detta gäller dock inte om användningen av bilden är för ett journalistiskt eller ett konstnärligt ändamål. I sådana fall går det att bortse från GDPR.

Men även om ändamålet inte är journalistiskt eller konstnärligt kan det finnas skäl för en fotograf att inte radera en bild trots påstötning av den avbildade personen, men i sådana fall måste fotografen kunna motivera varför denne inte vill radera bilden, en så kallad intresseavvägning. En sådan avvägning och motivering kan exempelvis vara att hänvisa till yttrandefriheten. Det kan handla om vardagliga bilder som inte avslöjar mer än harmlösa personuppgifter. En bedömning i det enskilda fallet utifrån sunt förnuft rekommenderas. Det är syftet med användningen som styr. Att enbart fotografera för sakens skull bör inte kunna innebära, att det skulle vara tillåtet.

Självfallet gäller att man inte kan bryta mot gällande lagar som lagen mot kränkande fotografering eller lagen om namn och bild i reklam.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare