Fota i smyg

Jag bor i en bostadsrättsförening och styrelsen anklagar mig för att hyra ut i andra hand. De hävdar att de har bevis i form att fotografier och filmer.

Får de verkligen fota och filma i huset där jag bor eller in i min lägenhet t ex genom fönstret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Situationen du beskriver kan vara att tala om kränkande fotografering (4 kap. 6 a § brottsbalken). Kränkande fotografering innebär att det är otillåtet med tekniskt hjälpmedel i hemlighet ta upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad.

Dels ska fotograferingen ske utan samtycke, i hemlighet (dvs. personen ska inte veta om att denne blir fotad eller filmad) och med hjälp av tekniskt hjälpmedel (ex. kamera). Slutligen ska personen befinna sig inomhus i bostad eller på en toalett, omklädningsrum eller annat liknande utrymme.

I ditt fall nämner du att brf:en tagit bild av din lägenhet utan din vetskap. Om det är så att du är med på bilderna, eller någon annan också för den delen kan det alltså vara tal om kränkande fotografering.

Vänligen,

Anna LissRådgivare