FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/08/2017

Förverkande av fordon

Hejsan, om jag har åkt fast med min Motocross och dom beslagtar den och tidigare är dömd för en vanlig olovlig körning för cirka 1 år och 2 månader sen med bil... Kommer jag då få tillbaka den? Dom har väll ingen rätt att förverka den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Det är svårt för mig att bedöma huruvida du kommer få tillbaka din motocross eller ej eftersom jag inte vet de omständigheter som föranledde motocrossens beslagtagande. Därmed kommer jag istället försöka förklara de regler som gäller kring förverkande av fordon.

Enligt 7 § Lagen om straff för vissa trafikbrott får ett fordon som använts vid brott enligt nämnda lag, exempelvis, olovlig körning eller rattfylleri, förverkas om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet. Det innebär att om domstolen har anledning att tro att du kommer att återupprepa brottet har de möjlighet att förverka motocrossen. Förverkandet får inte heller vara uppenbart oskäligt, vilket i sin tur innebär att om du verkligen behöver din motocross får ett förverkande inte göras. Det är dock svårt att argumentera att det skulle vara uppenbart oskäligt att förverka en motocross eftersom huvudsyftet ofta är nöjeskörning. Ett exempel på uppenbart oskäligt kan vara en person som bor långt ute på landsbygden och verkligen behöver sin bil för att kunna ta sig fram, alternativt att fordonet är ett arbetsverktyg.

Vad som talar emot dig är att du tidigare har en dom rörande olovlig körning, vilket kan ses som en besvärande omständighet då du tidigare har brutit mot ovan nämnda lag. I 7 § 2 st. kan man läsa "[o]m någon har gjort sig skyldig till olovlig körning, rattfylleri eller grovt rattfylleri ska det vid bedömningen av om förverkande behövs för att förebygga fortsatt brottslighet särskilt beaktas om gärningsmannen tidigare har gjort sig skyldig till sådan brottslighet."

Kontentan är att de har rätt att förverka motocrossen om de anser att det finns en risk att du återupprepar brottet.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte ber jag dig att återkomma med dina funderingar i kommentaren så ska jag se om jag antingen kan förtydliga eller utveckla.

Mikael JonassonRådgivare