FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/02/2015

Förvaltningsrätt/ skolfråga

Hej!

Välj gärna rättsfall som är relevanta och som har med bygglov att göra.

Tacksam för svar.

1.Redogör med egna ord, likheter och skillnader mellan bestämmelserna i KL (kommunallagen) och FL (förvaltningslagen) ?

- Redogör, med egna ord, för mins två rättsfall om överklagande. Max att skriva 1 sida A4.

2. Regler om jäv finns i såväl KL (kommunallagen som FL (förvaltningslagen). Redogör, med egna ord, för likheter och skillnader mellan bestämmelserna i KL och FL .

- Redogör, med egna ord, för minst två rättsfall som gäller jäv. Fall i domstolar. Max 1 sida A4.

3. Offentlighetsprincipen är grundläggande för all ärendehandläggning i Sverige. För att förstå denna princip måste man vara väl förtrogen med följande begrepp: handling, allmän handling, inkommen handling, upprättad handling, minnesanteckning, offentlig allmän handling och sekretessbelagd allmän handling.

- Redogör, med egna ord, för innebörden av dessa begrepp med utgångspunkt från Tryckfrihetsförordningen.

- Redogör, med egna ord, för mins två rättsfall som gäller offentlighet/sekretess. Max 1 sida A4.

Med vänlig hälsning

Rakip Roci

Belica

Lawline svarar

Hej Rakip!

Din fråga har karaktären av en skoluppgift och Lawline har som policy att inte besvara sådana. Du kan säkert hitta svaren i din kurslitteratur! För att hitta rättsfall kan diverse internetkällor stå till din hjälp, t.ex. Lagen.nu

MVH

Anton PeterzénRådgivare