Förutsättningarna för att besöka eller bo i Sverige för EU-medborgare

Hej. Jag är svensk medborgare (har green card) , bor i usa med min amerikanska man och 2 barn. Mina barn har svenskt medborgarskap. Min man har även spanskt medborgarskap och pass.

Kan min man komma till Sverige med uppehållsrätt? Eller måste han söka uppehållstillstånd? Jag kommer förmodligen ha jobb omgående. Vad krävs i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Utifrån förutsättningarna i din fråga tolkar jag det som att din man är EU-medborgare med tanke på att han är spansk medborgare (Spanien är medlem i EU).

Förutsättningarna för att besöka eller bo i Sverige för EU-medborgare

Som EU-medborgare har du rätt att bo, studera och arbeta i Sverige utan att inneha uppehållstillstånd. Denna rättighet kallas uppehållsrätt. Eftersom din man redan har uppehållsrätt presumerar jag att han antingen är egenföretagare, arbetstagare, studerande eller har tillräckliga medel för sin försörjning. Din man kan alltså besöka samt bo i Sverige utan att kontakta Migrationsverket med tanke på att han har uppehållsrätt (Migrationsverket).

Jag hoppas att du fick svar på dina fråga. Har du ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga.

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare