Förutsättningar för förlängd uppehållsrätt.

Hej! Min flickvän är ifrån Rumänien och vill stanna mer än 90 dagar, hennes mamma har svenskt medborgarskap. Hur fungerar det? Kan hon stanna för att hennes mamma har medborgarskap eller måste hon ansöka om uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rumänien är medlemmar i EU och därför får dess medborgare vistas i Sverige under tre månader max utan att behöva göra något annat än att ha ett giltigt id/pass. Det finns två olika situationer där en EU medborgare kan få stanna längre än 90 dagar i Sverige. EU medborgaren måste först ansöka om förlängd uppehållsrätt. Förutsättningarna för att detta ska beviljas är 1) om personen är arbetstagare eller egen företagare och 2) om personen är arbetssökande, student eller utöver detta har tillräckliga tillgångar för att kunna försörja sig själv under vistelsen i Sverige. Dessutom behövs en giltig sjukförsäkring. Att din flickvän har en mamma i Sverige som är svensk medborgare är inte ensamt tillräcklig grund för att bevilja förlängd uppehållsrätt. Detta med utgångspunkt i att din flickvän är över 18 år gammal.

Är hon minderårig har mamman möjlighet att få vårdnad om barnet och då kan din flickvän permanent flytta till Sverige, detta är en process jag inte går djupare inpå eftersom jag antar att din flickvän är myndig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare