FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/01/2022

Förutsättningar för att folkbokföra sig i Sverige

Hej! jag är polsk och har ett samordningsnummer och bor i ett gammalt torp. Vad krävs för att jag ska kunna folkbokföra mig i Sverige?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar hur en person med samordningsnummer kan folkbokföra sig i Sverige. För att besvara din fråga kommer jag lite snabbt att redogöra för förutsättningarna för tilldelas ett samordningsnummer och hur det skiljer sig från ett personnummer. Eftersom bestämmelserna om folkbokföring regleras i folkbokföringslagen kommer jag att utgå från den lagen i mitt svar.

Ett samordningsnummer är en identitetsbeteckning som tilldelas den som inte varit eller är folkbokförd i Sverige (18a §). När du folkbokför dig i Sverige fastställs ett personnummer som identitetsbeteckning för dig (18 §).

Det som avgör huruvida du ska folkbokföras i Sverige är i regel huruvida du är född i landet (2 §) eller om du har flyttat in i landet och är bosatt här (3 §).
Samordningsnumret är alltså varken en nödvändighet eller ett hinder för en folkbokföring.

Vad betyder det då att man är "bosatt" i Sverige?
Jo, det betyder att du ska kunna antas tillbringa din dygnsvila i Sverige en gång i veckan, i snitt, i minst ett år. Du behöver alltså inte ha bott i Sverige i ett år redan utan det är en prognos om huruvida du kommer att vara bosatt här i det kommande året.

Och vad innebär det att man tillbringar sin dygnsvila en gång i veckan i Sverige?
Jo, det innebär helt enkelt att du sover din vanliga sömn i Sverige.

Så vad krävs då för att man ska kunna folkbokföra sig i Sverige?
Om du inte är född i Sverige krävs det att du kan antas sova i Sverige minst en gång i veckan i ett år framöver. Stämmer detta så ska du tilldelas ett personnummer och folkbokföras i Sverige enligt 3 § folkbokföringslagen.

Jag hoppas att mitt svar besvarade din fråga på ett tillfredsställande sätt!

Med vänlig hälsning,

Egil SellgrenRådgivare