Förutsättningar för att beviljas skuldsanering

Jag är evighetsgäldenär. Har skulder på 300.000.000Kr. Uppstod 1995. Inga nya tillkommit. Behöver hjälp med skuldsanering. Hr sökt en gång men avslag.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Skuldsanering är reglerat i skuldsaneringslagen (SKL). Skuldsanering innebär att den som är svårt skuldsatt under vissa förutsättningar kan slippa betala hela eller delar av dina skulder. För att räknas som svårt skuldsatt ska man inte ha möjlighet att betala sina skulder inom överskådlig tid. Ansökan om skuldsanering görs hos Kronofogden. Värt att komma ihåg är att om man beviljats skuldsanering tidigare, är det nästintill omöjligt att bli beviljad skuldsanering igen.

Det är endast under vissa förutsättningar som en svårt skuldsatt person kan få skuldsanering. Skuldsanering kan beviljas om (4-6 §§ SKL):

1. Man är svårt skuldsatt enligt SKL – det antas att man inte kan betala sina skulder på många år. Det finns inget särskilt krav på hur stora eller gamla skulderna ska vara. Det görs en bedömning från fall till fall. Bedömningen tar sike på förmågan att betala skulderna i framtiden och det som beaktas är den totala skulden, nuvarande och framtida inkomster, ålder, arbetsförmåga, utbildning, sjukdom och arbetslöshet.

2. Det ska vara skäligt med hänsyn till personliga och ekonomiska förhållanden. Här kollar Kronofogden på hur och varför skulderna har uppkommit och om man har gjort allt för att betala sina skulder. Vilka typer av skulder som beaktas kan du läsa mer om här. Det förutsätts att man är aktiv under prövningen av ansökan och att fullständiga och korrekta uppgifter lämnas.

3. Man ska inte ha ett pågående närningsförbud.

Normalt krävs även att personen i fråga är bosatt i Sverige. Kronofogden gör därefter en helhetsbedömning av situationen. Om man inte uppfyller kraven för skuldsanering avslås ansökan. Ett avslag betyder inte att man aldrig kan få skuldsanering utan man kan ansöka igen. Då är det bra om man läser motivering till avslaget för att få vägledning när man gör en ny ansökan.

I ditt fall råder jag därför dig till att läsa motiveringen Kronofogden gav dig när de valde att avslå din ansökan om skuldsanering, för att på så sätt ta reda på vilket krav eller vilka krav du ej uppfyllde för att beviljas skuldsanering. För att få mer detaljerade information om vad som gäller för att beviljas skuldsanering läs gärna mer i skuldsaneringslagen och besök Kronofogdens hemsida.

En viktig sak att komma ihåg är att om du behöver hjälp före, under eller efter skuldsaneringsperioden kan du vända dig till en budget- och skuldrådgivare i din kommun. Mer information om detta finner du här. Du kan också ringa Kronofogdens kundservice.

Jag hoppas att detta kan vara till hjälp. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Mikaela Wedbäck PizevskaRådgivare