FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/06/2021

Forum för rättskällor

Hej,

Jag lärde mig lite om juridik genom att bråka med myndigheter. Därefter när jag haft ett ärende gör jag alltid så att jag går i lagförfattning och läser vad gäller, sedan försöker hitta förhandsavgöranden och läsa dem. På så sätt vet jag ganska mycket om vad som gäller, vad jag kan konstatera och yttra om.

Min lagresa har bl.a vart med Socialtjänsten, Jo, kronofogden, skolinspektionen, diskrimineringsombudsmannen, IVO, JO, och tingsrätt. Mina framgångar har enbart bestått av ändring av beslut till viss del i första instans samt förlikningsförhållanden.

Min fråga är:

Vad kan jag som inte är jurist göra mera för att lära mig mera om juridik?

När man får ett ärende, hur kan man direkt göra en koppling med gällande lagförfattning och hur gör ni för att läsa er direkt fram till en specifik lagrum?

Jag använder mig av lagen.nu samt svenska domstolar för att komma fram till vägledande domar. HUR gör ni för att komma fram till specifik avgörande område ni vill läsa er fram till?

Finns det andra webbsidor ni rekommenderar?

Övrigt tacksam för all råd jag kan få för att spetsa mina kunskaper i juridik. Jag vill bli jurist efter uppnådd högskolebehörighet.

Tack i förväg :)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att lösa juridiska problem är något man tränas i under hela juristprogrammet (men också som verksam jurist). Den juridiska metoden används för att lösa juridiska problem och bygger på en tillämpning av rättskällorna: författning (dvs. lagar, förordningar och föreskrifter), förarbeten, praxis (avgöranden från domstolar) samt doktrinen (litteratur).

Lagen.nu är ett bra hjälpmedel för att komma åt lagtext och viss tidigare praxis och förarbeten. Även riksdagen.se har förarbeten och lagtext. På Högsta domstolens hemsida hittar du också prejudikat, dvs. vägledande avgöranden från Högsta domstolen.

På juristprogrammet används även tjänsten JUNO som är en databas där författningar, förarbeten, praxis och viss litteratur finns samlad. Tjänsten är dock inte kostnadsfri.

Min rekommendation är att läsa litteratur om du vill lära dig mer om juridik. Ett tips är att börja med en grundläggande bok som behandlar många olika rättsområden. Ett tips är boken "Juridik - civilrätt straffrätt processrätt" som är väldigt pedagogisk.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare