FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN13/07/2015

Fortsatta studiemedel trots för få klarade poäng

Hej,

Det är så att jag studerar till läkare i Ungern och har tyvärr inte klarat av alla mina tentor så mina studieresultat är inte tillräckliga för att jag ska kunna få CSN lån till hösten. Anledningen var att jag fått lung inflammation i 23 dagar mitt i min tenta period och han inte klara alla ämnen. Är det ett tillräckligt skäl för CSN att bevilja ? Tror ni att CSN accepterar min sjukdom som skäl till att jag inte klarat studiepoängen?

Tack så mycket för ert generösa hjälp.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till Lawline med Dina frågor!

När en student studerar på universitet/högskola och ansöker om studiemedel för kommande termin/er gör CSN en prövning av studieresultaten. Detta regleras i 3 kap 7 § studiestödslagen (1999:1395). Precis som Du skriver krävs att studenten har klarat en visst antal poäng för att bli beviljad fortsatta studiemedel. Enligt bestämmelsen krävs att studenten ”har bedrivit sina tidigare studier i normal takt”. Det finns dock, enligt 3 kap 7 § 2 stycket 1 punkten studiestödslagen undantag från detta krav. Studiemedel får lämnas även om studenten inte har bedrivit sina studier i normal takt om det finns särskilda för att studenten inte har gjort detta. Särskilda skäl är sådant som kan ha påverkat studieresultaten och kan exempelvis vara, som i Ditt fall, sjukdom. Det krävs att det finns ett tydligt samband mellan Din sjukdom och de bristande studieresultaten.

CSN kan alltså, när de beslutar om Du kan få fortsatta studiemedel, ta hänsyn till särskilda skäl. När Du ansöker om studiemedel ska Du då skicka med ett personligt brev och intyg. Du måste, som jag skrev ovan, kunna visa på ett tydligt samband och ska därför beskriva hur Din sjukdom har påverkat Dina studier. Det ska också framgå att Din sjukdomsperiod stämmer överens med de veckor Du inte klarade studierna. Du måste alltså redogöra för det som Du skriver; att tiden Du var sjuk sammanföll med en tentaperiod och att Du därför inte klarade alla ämnen. Detta måste även framgå av intyget. Ett godtagbart intyg är exempelvis ett läkarintyg eller ett intyg av Din skola. Då Du skriver att Du har ett läkarintyg så har Du alltså ett godtagbart intyg.

Alltså, kan Du styrka Dina särskilda skäl, visa att det finns ett tydligt samband mellan skälen och studieresultaten samt visa att tiden för de särskilda skälen stämmer överens med de bristande studieresultaten så bör Du kunna bli beviljad fortsatta studiemedel. Jag råder Dig att ansöka och skicka in informationen som krävs så fort som möjligt - Du får då snabbare ett beslut från CSN i saken.

Jag önskar Dig lycka till och hoppas att Du känner Dig nöjd med svaret.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare