FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/10/2018

Fortsatt underhållsskyldig ifall barnet inte går till skolan?

Om ett barn inte går till skolan och föräldern som hen bor hos heltid inte bryr sig, är man fortfarande skyldig att betala undrhållsstöd ??

Nu snackar vi grundskola och närvaro på mindre än 10%.

Vart går gränsen.

Skolan verkar ju inte bry sig iallafall..

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skyldigheten att betala underhållsbidrag upphör när barnet fyller 18 eller 21 om barnet fortsätter att studera i gymnasiet eller liknande (7 kap. 1 § Föräldrabalken). Ett annat sätt att undvika underhållsskyldigheten i form av bidrag är att ansöka om växelvis boende (7 kap. 2 § Föräldrabalken). Detta möjlighet förutsätter att du även är vårdnadshavare för barnet. Du kan antingen genom avtal komma överens med barnets andra förälder eller väcka talan i domstol (6 kap. 14 a § Föräldrabalken). Att den andra föräldern inte ser till att barnet går till skolan är något som kan tala till din fördel enligt principen om barnets bästa (6 kap 2 a § Föräldrabalken).

Sammanfattningsvis kommer du troligtvis fortsatt vara skyldig att betala underhållsbidrag tills barnet fyllt 18 eller 21 om han eller hon fortsätter att studera. Alternativet är att komma överens med barnets andra förälder om att ni ska dela på ansvaret.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare