FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/07/2015

Fortkörningsböter trots ett ofullständig foto?

Åkte förbi en Fartkamera i 85km/h i en lånad den blixtrade inte till, sekunden efter blixtrar den i motsatt riktning och tar kort bakifrån, kommer jag få böter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du kör förbi en fartkamera i en otillåten hastighet tas ett foto på din bil och registreras. Dessa foto utreds av polisens sektion för automatisk trafiksäkerhetskontroll. När en kamera registrerar en hastighetsöverträdelse kompletteras fotot med uppgifter om bland annat tid, plats och fordonets hastighet. Väl hos sektionen för automatisk trafiksäkerhetskontroll registreras uppgifterna som ett nytt ärende i systemet, informationen dekrypteras och en utredning påbörjas.

Anledningen till att foto tas på både registreringsnumret och bilföraren är att det måste bevisas att just en anklagade är den som överträtt trafikbestämmelsen i fråga. Endast bilens förare kan bötfällas, bilens ägare har med andra ord inte strikt ansvar för överträdelser som sker med hans bil. Det innebär att kameran måste ha tagit ett foto på både registreringsskylten och förarens ansikte för att det ska gå att identifiera föraren, och för att polisen ska kunna starta en utredning. Utredaren jämför fotot från trafiksäkerhetskameran med ett foto på ägaren för det fordon som registrerats. Fotot på ägaren hämtar polisen från körkortsregistret eller passregistret. Om ägaren och föraren är samma person, skickar polisen ett brev till föraren. Föraren kan då erkänna eller bestrida överträdelsen.

Syns inte en klar och tydlig bild av föraren, så läggs fallet ned.

Det finns inte heller något krav på att man själv måste vara angivare.

Däremot har man redan förberett för en snabbändring av denna lag, ifall det skulle bli alltför många fall där föraren inte går att hitta trots tydlig bild, då kan det bli som i tex. Norge, där det är ägaren av fordonet som får böterna och prickar om inte denne talar om vem som framfört fordonet, ja ifall det nu är någon annan. Ingen vill väl just ta på sig ett brott som någon annan utfört.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Alban Dautaj

Alban DautajRådgivare