FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/06/2018

Fortkörningsböter och belastningsregistret

Hamnar man i något register om man har fått en fortkörningsböter? Är det skillnad på om påföljden endast blev en bot eller om det ledde till indraget körkort? Om man hamnar i någon typ av register, är det något som en potentiell arbetsgivare kan se innan anställning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En ordningsbot för t.ex. en fortkörning är en påföljd för ett brott som har begåtts. Eftersom böterna ses som en påföljd registreras det i polisens belastningsregister. Det har ingen betydelse om körkortet dras in eller inte, ordningsboten kommer att registreras i vilket fall.

Uppgifterna i polisens belastningsregister ligger kvar olika lång tid beroende på brottets svårighetsgrad. När det gäller en godkänd ordningsbot för t.ex. fortkörning syns det i registret i 5 år, 17 § 9p lag om belastningsregister.

Det finns olika typer av utdrag ur belastningsregistret. För arbete inom skola och förskola syns exempelvis bara vissa brott. Det finns även utdrag som visar hela belastningsregistret. En arbetsgivare har vanligtvis ingen direkt tillgång till belastningsregistret utan det är den arbetssökande som får begära ett utdrag från polisen. Beroende på vilket typ av utdrag det gäller kommer fortkörningen i vissa fall att synas.

Vill du läsa mer om belastningsregistret rekommenderar jag dig att kolla på polisens hemsida.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare