FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/04/2016

Fortkörningsbot hinder mot att erhålla ESTA? (Hinder mot att resa till USA?)

Hejsan,

Som svensk medborgare kan man använda Visa Waiver Program (VWP) för turistresor till USA. Men jag har tidigare fått en vanlig fortkörningsbot på 2800SEK (dock ej rattfylleri eller vårdslöshet i trafik eller återkallat körkort) och jag undrar om jag kan använda VWP? Jag är i övrigt helt ostraffad och har inte varit anhållen för fortkörningen. Hittade följande i VWP's text:

"...Some travelers may not be eligible to enter the U.S. visa free under the VWP. These include people who have been arrested, even if the arrest did not result in a criminal conviction, those with criminal records (even if subject of a pardon, amnesty, or other act of clemency)..."

"....Travelers with minor traffic offenses which did not result in an arrest and/or conviction for the offense may travel visa free, provided they are otherwise qualified...."

Om man ska vara juridiskt petig så räknas ju alla böter (oavsett belopp) utfärdade av polisen som "dömt till brott", eller med andra ord "convicted", om man väljer att betala beloppet istället för att bestrida i tingsrätt. Men det känns fånigt att en bot på 500SEK för att man inte använt bilblinkers ska räknas som "convicted". Jag skulle uppskatta om någon kunde förklara om jag kan resa med VWP.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du skriver så ingår Sverige tillsammans med 37 andra länder i Visum Waiver programmet. Detta innebär att svenska medborgare inte behöver ansöka om turistvisum vid resa till USA. Det räcker med att man fyller i ett formulär på internet (gör en så kallad ESTA ansökan).

När man ansöker om ESTA ska man bland annat besvara frågor huruvida man tidigare har blivit dömd för något brott. Jag inte fullt insatt i hur de amerikanska myndigheterna bedömer huruvida en person ska bli godkänd eller ej, men med all säkerhet så utgör en fortkörningsbot enligt min bedömning inget hinder att erhålla ESTA. Detta torde nämligen falla under "minor traffic offences" enligt den beskrivning som du citerat ovan. Jag är därför helt övertygad om att det inte är några problem för dig att ansöka och beviljas ESTA. Känner du dig fortfarande osäker är emellertid min rekommendation att du kontaktar USA:s ambassad i Sverige (se länk: http://sweden.usembassy.gov) för att få 100%ig information.

Hoppas du upplever att jag besvarat din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Adam Karttunen BarkRådgivare