Fortkörning under prövotiden

Hej.

Blev tagen för fortkörning. Polisen tog mitt körkort på plats och jag har fortfarande ett år kvar på min prövotid. Det var väldigt mörkt ute och ingen trafik. Polisen skrev i sin rapport att jag överskridit den högsta tillåtna hastighet. Jag körde ju 160 på en 100 sträcka så förstår det. Men undrar hur det här kan spelas ut. Då jag behöver mitt körkort i sommar när jag ska sommarjobba och kommer köra mycket bil, och sen till hösten göra värnplikt. Då behöver jag mitt körkort för att få köra fordonen där också. Tror ni att det kan påverka transportstyrelsens beslut om allt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man begår en trafiköverträdelse kan körkortet bli återkallat av transportstyrelsen (5 kap. 1 § körkortslagen) Vid mindre trafikförseelser kan man behålla körkortet (trots att överträdelsen begicks under prövotiden). Prövotiden innebär alltså att du måste ta nytt körkortsprov OM du begår en trafiköverträdelse som resulterar i återkallelse av ditt körkort (5 kap. 15 § körkortslagen)

Transportsstyrelsens bedömning

Du skriver att ditt körkort är viktigt för ditt sommarjobb och för din värnplikt i höst. Detta skulle kunna utgöra personliga förhållanden som utgör särskilda skäl för att du inte borde få ditt körkort återkallat. Med personliga förhållanden syftar jag på att ditt körkort är väsentligt för att du ska kunna fortsätta arbeta. Du kan därför argumentera att en återkallelse av ditt körkort inte är en proportionerlig åtgärd i förhållande till den aktuella trafiköverträdelsen eftersom det är en oskäligt betungande påföljd för dig med tanke på dina levnadsförhållanden.

Jag kan inte ge besked om transportstyrelsen kommer bedöma i din situationen, men eftersom du har begått en relativt allvarlig trafiköverträdelse finns det tyvärr en stor risk att ditt körkort kommer att återkallas.

Vad händer om ditt körkort blir återkallat?

Om ditt körkort blir återkallat under din prövotid måste du tyvärr göra ett nytt körkortsprov, det vill säga ett kunskapsprov och ett körprov, för att kunna få ett nytt körkort. (5 kap. 15 § körkortslagen) För att kunna göra ett körkortsprov måste du dessutom ansöka om körkortstillstånd och genomföra en riskutbildning (4 kap. 1 § körkortslagen).

Efter att ett körkort har återkallats (5 kap. 3 § körkortslagen) inträder en spärrtid och under denna spärrtid får inget nytt körkort utfärdas. Den minimala spärrtiden är en månad och den maximala spärrtiden är 3 år (5 kap. 6 § körkortslagen) Hur lång spärrtiden är beror på allvarligheten av överträdelsen och om du har begått andra överträdelser tidigare. Du kan ansöka om nytt körkortstillstånd tidigast 6 månader innan spärrtiden går ut och detta tillstånd kan godkännas först två månader innan spärrtidens slut.

Möjligheten att överklaga

Om du anser att ett beslut av transportstyrelsen angående återkallelse av ditt körkort är felaktigt kan du överklaga det (8 kap. 1 § körkortslagen). Du ska skicka in överklagandet till transportstyrelsen, som sedan kommer att skicka den vidare till förvaltningsrätten. Det kostar ingenting att överklaga (om du inte anlitar ett ombud). Oavsett vilken spärrtid du har så kan du överklaga.

På domstolsverket hemsida kan du hitta mer information om vad ditt överklagande ska innehålla,klicka här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att situationen löser sig! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga. Lawline kan också upprätta ett överklagande åt dig till ett fast pris (6 995 kr): https://www.lawline.se/fixed_price. Om du är i behov av fortsatt vägledning så kan du också kontakta en av Lawlines skickliga jurister: (https://www.lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare