FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/06/2020

Fortkörning under prövotiden

Hej jag körde 130km/h på en 100-väg o blev tagen av polisen. Jag har har fortfarande prövotid, betyder de att de tar körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återkallande av körkort vid trafikbrott

Om du gör dig skyldig till vissa brott och förseelser kan Transportstyrelsen återkalla ditt körkort. Polisen kan omhänderta ditt körkort direkt på plats vid trafikbrott. Även Kustbevakningen, Tullverket och åklagare får ta sådana beslut.

Du har gjort dig skyldig till en fortkörning. Ett körkort kan bli indraget i det fall man överskrider den tillåtna hastighetsgränsen (5 kap. 3 § körkortslagen). Av förarbeten till lagen framgår att ett överskridande av 30 km/h, på en väg med högre hastighet än 30 km/h är av den art att det kan bli fråga om återkallelse av körkort. I just ditt fall innebär detta att polisen kan komma att återkalla dig körkort.

Efter återkallandet sker, skickar polisen inom 48 timmar ditt körkort och beslutet om omhändertagande till Transportstyrelsen. Polisens beslut kan tyvärr inte överklagas, (8 kap 1 § körkortslagen). Glöm inte att man alltid har rätt att lämna sina synpunkter i ett yttrande innan de tar ett beslut.

Vad innebär prövotid?
Prövotid innebär att om ditt körkort återkallas av någon anledning som till exempel vid fortkörning, så måste du göra ett nytt körkortsprov. Man måste då göra både uppkörning och teoriprov.

Vad sker i ditt fall?

Eftersom du körde över 30 km fort på en motorväg kommer ditt körkort med stor sannolikhet att bli återkallat. Då det skedde under din prövotid innebär det att du tyvärr måste göra om både teoriprov och uppkörning för att återfå ditt körkort.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare