FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2019

Fortkörning under prövotid

Hej. För exakt en veckan sedan blev jag stoppad av en polis, då dom sköt med laser och dom klocka mig med 17 över på 40 väg, jag fick 2800kr i böter som jag betalt in, men dom nämnde inget om mitt körkort utan jag fick bötern sen var det klart. då jag bara haft körkortet i 6 månader så har ju prövotid kvar..är orolig att jag kommer få indraget körkort i efterhand? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kommer inte att få ditt körkort indraget i efterhand. Eftersom du har kört 17 km/h för snabbt på en 40-väg är din fortkörning att anse som ringa, vilket innebär att ditt körkort inte kommer bli indraget ( här kan du läsa mer om olika gränser för böter och indraget och indraget körkort). Du kan dock få en varning och böter (vilket du berättar att du har fått).

Prövotiden innebär endast att om ditt körkort hade dragits in av någon anledning så hade du behövt göra ett nytt körkortsprov, både uppkörning och teoriprov, innan du hade fått ett nytt körkort. Du kan läsa mer om detta här

.

Hanna KanonRådgivare