FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/10/2018

Fortkörning

Hej!

Jag har idag blivit fotograferad av en fartkamera när jag körde min mammas bil.

Jag vet inte hur snabbt jag körde, men jag gissar på runt 20-30 över det tillåtna på en 70 väg. Blixten var tydlig.

Till saken hör att jag har prövotiden kvar i ett halvår...

Bilen står ju på min mor. Hur kommer förfarandet se ut? Kommer de kolla hur snabbt det gick och sen skicka hem böter till min mor? Kommer de jämföra bilden på fotot med mammas körkort och sen eventuellt jämföra med mitt?

Vad blir straffet? Böter och indraget körkort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten vid återkallelse av körkort under prövotiden är densamma som återkallelse av körkort efter prövotidens utgång. Alltså, du måste begå ett brott som i normala fall också hade lett till att körkortet hade återkallats även om du inte varit på prövotid. Den största skillnaden är givetvis att om du får ditt körkort indraget under prövotiden måste du göra om teori, riskettan, risktvåan och uppkörningen medan någon som inte haft prövotid hade fått tillbaka det efter viss tid [5 kap. 15 § körkortslagen].

Hur kommer förfarandet att se ut?

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument, vilket är en uppmaning att betala böter om de lyckas identifiera dig. Går det inte att identifiera föraren skickas en förfrågan till bilens ägare om vem som har kört bilen, det vill säga till din mor som är bilens ägare.

Bötesbelopp

Gällande bötesbelopp för överträdelse vid hastighetsbegränsning högre än 50km/h:

16–20 km/h: 2 400 kr.
21–25 km/h: 2 800 kr.
26–30 km/h: 3 200 kr.
Böter bestäms enligt en viss mall beroende på hur hög hastighetsöverträdelsen och ifall du körde runt 20-30km/h kommer du att få böter på runt 2400-3200 kr.

Indraget körkort?

Vid enstaka fortkörningsbrott återkallas körkortet i regel om du har kört mer än 30km/h för fort på en 70-väg. Det vill säga har du kört i omkring 100 km/h vid 70 väg är risken stor att körkortet återkallas.

Hoppas du fick svar på din fråga! Lycka till!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare