Förtida uppsägning

Enligt mitt anställningsavtal har jag en provanställning i 6 månader och uppsägningstiden under den tiden är 2 veckor. Kan jag säga upp mig på t ex. en fredag för att inte komma tillbaka på måndag? I så fall, har jag rätt till lön t o m den dagen då jag har självmant valt att sluta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du hör av dig till oss på Lawline!

I lagen om anställningsskydd (LAS) finns bestämmelser om provanställningar. I 6§ st. 3 regleras att "om inget annat har avtalats, får provanställningen avbrytas i förtid", se https://lagen.nu/1982:80#P8S2. Genom att du nu har avtalat med din arbetsgivare om en uppsägningstid på två veckor, så kan du inte säga upp dig på det sättet som du beskrev i din fråga.

Om det finns ett gällande kollektivavtal på din arbetsplats, så rekommenderar jag dig att kolla vad som står där. Normalt brukar i sådana avtal regleras hur sådana här situationer ska hanteras. Möjligheten kan finnas för en arbetsgivare att hålla inne innestående lön, d.v.s. den lön du redan tjänat in. Om inget finns reglerat, kan det istället bli fråga om en skadeståndstalan då du begår ett avtalsbrott om du inte respekterar uppsägningstiden.

Då jag inte känner till alla omständigheter i ditt fall, kan jag inte med säkerhet säga hur det förhåller sig. Men, som sagt, kolla ditt kollektivavtal för att se vad som gäller!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare