FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/03/2016

Förtäring av alkohol på studenten

Hej! Går inte förtäring av alkohol på studenten och studentflak emot alkohollagen? Får man som över eller under 18 dricka alkohol hemma eller på fest, eller måste man vara 20? Eftersom studenterna är 18 eller 19 borde ju lagning ske till dom, vilket är förbjudet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Som 18 och 19 åring är det tillåtet att förtära alkohol, både hemma och på fest. Enligt 3 kap 7 § Alkohollagen får försäljning av alkohol till personer över 18 år ske.

Däremot av 3 kap 9 § alkohollagen följer att det är brottsligt att köpa ut eller sälja vin, sprit eller starköl till en person under 20 år. När det gäller folköl eller dryck upp till 3,5 % alkohol, är åldersgränsen 18 år, dvs. en person får lov att ge folköl eller dryck med högst 3,5% alkoholhalt till en person som är över 18 år men under 20 år. Den som bryter mot denna regel och "langar" alkohol till minderårig kan enligt 11 kap 7 § alkohollagen dömas till böter eller fängelse i högst fyra år, beroende på hur grovt brottet är!

Enligt 12 kap 1 § Alkohollagen har polisen en möjlighet att beslagta alkohol som har langats i strid mot förbuden. I och med att majoriteten av personer som tar studenten är under 20 år, har således en polis rätt att beslagta alkohol som förtärs av de som är under 20 år. För de som är yngre än 20 år är det enbart alkohol med en procentandel upp till 3,5% som polisen inte får lov att beslagta med stöd av 12 kap 1 § Alkohollagen.

Således går alltså förtäring på studentflak emot alkohollagen pga. reglerna om langning. Men att förtära alkoholen i sig är inte förbjudet!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare