Förtalsanmälan

Hej jag har en fråga.

Det är så här att en kvinna vill anmäla mig för förtal, händelsen va så här. Jag och min fru ligger i skilsmässa, jag fick reda på att min fru och hennes vännina har haft sex träffar på sidan om. Jag fick reda på den här informationen av en bekant till min frus vännina. Det jag sa va så här..."jag vet att du och din vännina har haft sex träffar med andra killar", jag skrev det via sms till min fru, sen har hon gått till sin vännina och berättat det här. Dessa ord vill min frus vännina anmäla mig för. Går det att basera en anmälan på det? Mvh Thomas

Lawline svarar

Hej Thomas och tack för din fråga!

Reglerna om förtal finns i brottsbalkens 5e kapitel. ( https://lagen.nu/1962:700#K5P1 )

I 5:1 anges att " Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Ditt sms som du har skickat kan tolkas på så sätt att du utpekar din fru och hennes väninna som klandervärda i sitt levnadssätt. Det finns inte något krav på att uttalandet får en större spridning bland allmänheten för att det skall räknas som förtal. Men det krävs i princip att uppgiften lämnas till en utomstående person. I ditt fall anser jag det dock vara tveksamt om rekvisitet är uppfyllt. Uppgiften har du lämnat till din fru, som du också utpekar i meddelandet, det är därför tveksamt om hon är att anse som en utomstående. Det går även att rättfärdiga ditt agerande om det var försvarligt av dig att lämna uppgiften.

Sammantaget tror jag inte du behöver oroa dig för att förtal ska ådömas i detta fall. Uppgiften har inte fått den spridning som krävs. Om du undrar över något mer får du mer än gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare