Förtal/Förolämpning

En förälder i min dotters fotbollsförening smutskastar/förtalar ledare och andra föräldrar (mig själv bl.a.) i många mejl som han skickar ut till alla föräldraroch föreningen . Vad kan jag göra åt det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! En smutskastning som meddelas direkt till personen som den är riktad emot är smarast att anse som förolämpning och inte som förtal. Skillnaden mellan förtal och förolämpning är vem meddelandet riktas till, vid förolämpning lämnas meddelandet direkt till offret medan den som förtalar smutskastar någon annan med syfte att såra den personen pratar om.

I ditt fall utgör pappans gärning med största sannolikhet förolämpning enligt Brottsbalken 5 kap. 3 §. Du själv kan ansöka om stämning hos din lokala tingsrätt samt kräva skadeståmd för kränkning. Denna rätt föreligger även för dina kollegor som blivit förolämpade.

Alexander AhlfontRådgivare