Förtalanmälan för spridning av osann information

Hej,

Om man som lärare blir utsatt för ryktesspridning av enstaka elever, och där enskilda föräldrar eldar på dessa rykten, utan att ifrågasätta sanningshalten, kan man som lärare anmäla föräldrar för förtal?

Bedrövad

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

För att det skall vara fråga om förtal krävs att en uppgift lämnats ut till någon annan än den beskyllde. Brottet anses som fullbordat då uppgiften kommit till tredje mans kännedom. Ryktena har i ditt fall startats av barnen, medan de har spridits av föräldrarna. Läser man i motiven till 5 kap. brottsbalken står att utläsa att lämnande av uppgift både kan ske genom att framställa ett rykte som att sprida det, se https://lagen.nu/1962:700.

Ryktena/informationen som sprids om dig ska vara av nedsättande karaktär. I dessa fall utgår man ifrån den enskildes subjektiva bedömning och det räcker att ryktet/informationen är ägnad att utsätta dig för missaktning.

Förtal är ett ärekränkningsbrott och får endast åtalas av dig som målsägande, vilket anges i 5 kap. 5 § brottsbalken.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare