Förtalad av granne

Hej! Ca ett år tillbaka hade jag en granne som varje kväll spelade musik väldigt högt vilket gjorde att jag kontaktade hyresvärden och han fick en varning. Snart upptäckte jag att jag var bevakad i närbutiken när jag handlade. Ägaren och hans anställda bevakade mig varje steg jag tog. Demonstrativt stod de vid utgången när jag skulle betala i kassan tittade i sin mobil. De slutade att hälsa utan blängde bara ilsket på mig. Jag slutade handla där eftersom jag inte ville stödja en butik där jag blev så illa behandlad och jag förstod inte varför. Ett bra tag efter sätt där ett par äldre män och pratade på en bänk utanför mitt hus och det jag hörde var att det var min granne som jag hade anmält till hyresvärden som gjort att jag inte kunde handla i närbutiken längre. En dag var jag och handlade i en butik intill mitt arbete då ser jag min före detta granne stå och prata med vakten. De står alldeles intill kön och jag hör honom säga att vi såg att hon stoppade ner något. Nu den senaste veckan känner jag väldigt obehag att gå in i denna butik då jag återigen blir bevakad i en butik. En av kassapersonalen uppträdde och tilltalade mig också på ett väldigt hånfullt sätt. Jag har aldrig stulit i hela mitt liv men detta tar på mig psykiskt och jag undrar om och hur jag kan få stopp på detta.

L

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att du ska utsättas för missaktning eller för att du ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare