Förtal vid falsk anklagelse

Jag skriver för min frus räkning. Hon är avdelningsansvarig på ett köpcentra. En av hennes anställda har falskt anklagat henne för att lämna otillåtna rabatter till vänner. Hon har i förtrolighet fått veta detta av en medarbetare. Jag anser att detta är grovt förtal då uppsåtet är att ev. få min hustru uppsagd. Jag tänker anmäla detta till polisen och väcka åtal. Vad är er åsikt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förtal regleras i brottsbalken 5:1, den hittar du https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1

Om någon utpekar en annan person som brottslig eller klandervärd så kan han ha gjort sig skyldig till förtal. Det krävs att din frus kollega har uttalats sig någorlunda specifikt till andra och inte bara i allmänna ordalag pratat illa om henne samt att hon haft uppsåt till sitt agerande, alltså att hon gjort detta med vilja.

Kollegan kan bara gå fri om hon kan visa att hon varit skyldig att uttala sig om händelsen, exempelvis till polis eller till en myndighet och att hon samtidigt har haft grund för att uppgiften varit sann. Samma sak gäller om det kan ses som försvarligt att ha berättat om händelsen, exempelvis inom sin närmaste familj. Du har inte uppgett närmare om vem hon spritt uppgiften till så jag förutsätter att hon startat en rykte på arbetsplatsen.

Av vad du berättar så finns anledning att se detta som grovt förtal, förutsatt att ni kan visa att kollegan gjort detta för att få din fru uppsagd eftersom hon då riskerat att skada din fru i stor omfattning.

Svårigheten ligger i att bevisa detta i domstol. Det görs också en avvägning mellan rätten till yttrandefrihet(att man får ha sin egen åsikt och berätta om den)och rätten att inte bli smutskastad.

Om du vill driva frågan vidare kan du väcka enskilt åtal enligt 5 kap 5 § brottsbalken. Åtal för förtal är ett s.k. målsägandebrott som huvudregel, vilket innebär att det är du som målsägande, och inte en åklagare, som måste väcka åtal.

Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare