Förtal på internet.

Jag har en fråga om förtal.

Räknas det som förtal om en person inför en större diskussion på internet kallar mig för vänster eller högerextremist då det tydligt visar att jag inte delar sådana åsikter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fråga besvaras dels med hjälp av brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700 samt ytrandefrihetsgrundlagen (YGL), se https://lagen.nu/1991:1469 .

Den som förtalar någon på internet, har gjort sig skyldig till förtal enligt 5:1 BrB. Alltså kan, beroende på om förutsättningarna för förtal är uppfyllda, personen som kallat dig för vänster eller högerextremist fällas för förtal.

Ansvarighetsfrågan är dock knivig och det beror på huruvida YGL är tillämpbar på situationen eller inte. Exempelvis ansvarar utgivaren för förtal om det rör sig om en webbplats som faller in under databasregeln i 1:9 och 1:7 YGL. Är inte grundlagen tillämpbar på situationen ansvarar personen som faktiskt uttalat sig om dig.

Huruvida brottet förtal är begånget i din situation kan jag inte svara på, därför råder jag dig att vända dig till polisen om du vill gå vidare med ärendet.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare