Förtal på Facebook?

Har jag blivit utsatt för förtal av en man på Facebook? Eller överdriver jag? Hjälp!

Jag delade ett inlägg där jag kritiserade hederskulturen i Irak på en debatt sida, varav administratören stänga av mig och skyllde det på att jag utförde kultur rasism, vilket det inte är när man påpekar hederskulturer. Där kvinnor och män mördas om de fläckar familjens heder.

När jag var avstängd så pratade jag med denne man och krävde en vettig anledning, men fick ingen. Blev kallad för rasist om och om igen. Nu har han skickat en bild (som jag har sparat) där han har skrivit till alla i de grupp angående min avstängning (jag citerar):

"TS (Trådstartsren vilket var jag) är islamofob, hon skrev att männen i Irak våldtar och gifter sig med barn, det är deras kultur skrev hon. Sedan använda feminism som slagträ gör henne inte till en mindre rasist för det.".

Den här mannen spred att jag var en islamofob och främlingsfientlig person i DN grupp där jag inte kan bevisa honom fel då han blockerade mig från sidan.

Är detta förtal? Borde jag göra något åt det? Jag har bevisning, screenshota allt. Men det känns som om jag överdriver.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att du ska utsättas för missaktning eller för att du ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken). Det kan förvisso vara fråga om förtal. Däremot är nedanstående viktigt att ha i åtanke.

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns dock alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare