Förtal på Facebook?

Om man nämner att en politiker fått dubbla arvode utan att betala tillbaka på fb utan att nämnge

Vad blir det av det ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att förtal ska föreligga krävs att rekvisiten i 5 kap 1 § 1st brottsbalken (1962:700) är uppfyllda. Enligt lagtexten krävs att du utpekat någon som klandervärd, eller att du lämnat uppgifter som varit ägnade att utsätta någon för andras missaktning. Brottet anses fullbordat när uppgiften kommit till någon annans kännedom. För att någon ska kunna dömas för förtal är det tillräckligt att det funnits risk för att den utsatte skulle komma att utsättas för andras missaktning.

I detta fall har du inte utpekat någon som klandervärd, inga uppgifter har lämnats som kan utsätta annan för missaktning, samt har det inte förelegat risk för detta. Du har sålunda inte gjort dig skyldig till något brott.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare