Förtal och väckande av åtal

Hej. Grannen påstår att vi anmält denna till Länsstyrelsen för djurplågeri, Vi har meddelat lugn att det inte är vi men hon anklagar oss och ger sig även på sonen på snart 10 år. Finns det nånting vi kan göra då vi känner oss otrygga och obekväma. Samt sprider ut på internet vilka hemska grannar vi är. Fast vi är helt oskyldiga. Vi bor i en liten håla där alla känner alla typ. Så känns inte så kul och åka handla mer mer. Mvh Hanna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett brott?

Utifrån det du beskriver skulle det i det här fallet kunna röra sig om förtal. Förtal definieras i brottsbalken 5 kap 1 § som "att utpeka någon som brottsling eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för missaktning."

Uppgifterna som lämnas ska alltså vara av nedsättande beskaffenhet. Om personen var skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften och uppgiften var sann eller hade skälig grund så är det inte att anse som förtal. Det skall vara fråga om vad som kan sägas vara en uppgift och inte bara ett värdeomdöme, men det krävs inte att uppgiften är nedsättande enligt den allmänna uppfattningen i samhället. Det räcker att uppgiften är ägnad att utsätta vederbörande för "andras missaktning".

Det förutsätts vidare att en uppgift lämnas och att det sker till någon annan än den beskyllde. Brottet är att anse som fullbordat så snart uppgiften har kommit till tredje mans kännedom. Lämnandet av uppgift kan ske såväl genom att framställa som att fortsprida uppgiften.

Väcka åtal?

Av det du skriver skulle det mycket väl kunna röra sig om förtal, men det är såklart inget jag kan garantera. Det ni kan göra är att väcka åtal för förtal enligt 5 kap 5 § BrB. Det är ett så kallat "enskilt åtal" och huvudregeln är att åklagare inte får väckta åtal om förtal. Det betyder att ni själva får föra processen i domstol vilket kan bli dyrt då ni står för rättegångskostanderna om den åtalade frikänns, enligt 31 kap 11 § rättegångsbalken som hänvisar vidare till 18 kap rättegångsbalken. Undantag från detta gäller om brottet riktas sig mot en som är under 18 år eller om målsäganden har gjort en brottsanmälan samt att åtalet ska anses vara påkallat från "allmän synpunkt".

Jag vet inte riktigt vad du menar med "ger sig på sonen" och kan därför tyvärr inte uttala mig om det.

Mitt slutliga råd är därför först och främst att påpeka för grannen att det hon håller på med kan vara förtal vilket är olagligt och förhoppningsvis kommer hon då att sluta med sitt oschyssta beteende.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över! Lycka till!

Gustaf ÅleskogRådgivare